Need for Speed 5

28.01.2000 00:00

 

Porsche 356a, Speedster, 911, Moby Dick, 911 Turbo, GT1, GT2. Tak to je jen zlomek vozů, s nimiž můžete ve hře Need for Speed 5 jezdit. Celkem jich je něco kolem osmdesáti a to rozhodně není na poměry PC málo. Sice hra vypadá ve srovnání s takovým Gran Turismo 3 co do počtu vozů chudě, ale Gran Turismo je také jenom na Playstation. Tak to byl úvod a teď se přesuneme o trochu dál.

        Need for Speed je, jak je všeobecně známo, považován za krále automobilových simulací na PC. Ono to v podstatě není ani tak těžké, protože série NFS má jenom jednoho vážnějšího konkurenta, kterým je série Test Drive. Ta je ovšem spíše arkádovitější, narozdíl od více simulačního NFS. Jak jsem se již zmínil výše, hra NFS 5 obsahuje něco kolem osmdesáti vozidel, ale jenom jedné značky (Porsche), což někoho může hned na začátku odradit. Jak ale sami v průběhu hry zjistíte, žádny handicap to rozhodně není. Nabídka vozového parku je rozmanitá a obsahuje od starých modelů (356, Speedster) přes zlatou éru (914, Moby Dick) až po moderní éru a s ní nejnovější auta (911 Turbo, Boxster) všechna vozidla od tohoto německého výrobce sportovních vozů.

        S touto pestrou nabídkou automobilů se můžete pustit do několika herních módů. Začněme u, dnes již klasického, módu single race. V jeho podnabídce je ještě možnost knockout a knockout tournament. V klasickém single race jde jen o to zvolit vůz, trasu a pustit se do závodu. V případě volby knockout, či knockout tournament spočívá systém hry v tom, že se na začátku na start postaví 8 vozů a po skončení každé jízdy je ten poslední vyškrtnut a dál pokračuje už jen 7 vozů. Hra končí, když zbyde už jenom jeden vůz a v něm samozřejmě vítěz celého knockoutu. V druhém případě (knockout tournament) se jedou tytéž závody na sérii okruhů. Pod nabídkou single race najdeme již o mnoho zajímavější mód factory driver. Po zvolení tohoto módu se stáváte testovacím jezdcem Porsche a musíte plnit nejrůznější úkoly. Zpočátku se jedná o těžší či lehčí slalom na uzavřené ploše, ale později se přesunete na opravdové cesty a tam teprve začíná souboj s časem, neboť nesympatický chlapík jménem Dieter si asi myslí, že je pán motorismu a zadává vám na vaše úkoly šibeniční limity. To by nebyl až zas tak velký problém, ale během jízdy vůz nesmíte moc poškodit, takže odpadá možnost " pojedu co to dá a pár bouraček mě nerozhodí" a začíná pravé peklo. Některé úkoly budete muset opakovat třeba i desetkrát, než se vám je podaří zdárně splnit. A nyní přichází zlatá perla, což je mód evolution. Zajišťuje hře vysokou hratelnost a neutuchající zábavu. Začínáte s pár dolary v kapse, které jen tak tak postačí na zakoupení prvního modelu značky Porsche, 356 A. S tímto modelem absolvujete pár závodů, které samozřejmě vyhrajete, protože úroveň soupeřů na začátku je opravdu velice nízká. Za vítězství samozřejmě dostanete patřičný finanční obnos, který můžete použít k opravení vaší káry nebo můžete zakoupit originální náhradní díly Porsche a patřičně si své auto vyšperkovat a  nebo si je můžete šetřit na nový vůz. Po pár závodech se posunete o nějaký ten rok dopředu a dostanete k dispozici zcela nový model Porsche a nové závody. Zajímavé je, že se úroveň soupeřů postupně zvyšuje, protože na začátku vám připadají jako stádo volů, ale na konci je už opravdu těžké je porazit. Během hry se vám zpřístupní postupně všechna auta a tratě, které je možné projet si ve velmi dobré grafice. Na ni byl již použit zcela nový grafický engine, který se tomu původnímu nepodobá ani za mák. Začíná širokou škálou rozlišení a končí nastavitelnými nejmenšími detaily, přičemž na maximální detaily a rozlišení hra vypadá úchvatně. Kdo by teď čekal, že to na jeho počítači nepůjde spustit, protože hra bude mít obrovské hardwarové nároky, ten se může zaradovat, protože na dnes již slabém počítači s procesorem kolem 400 Mhz, 96 MB paměti a solidní 16 MB grafickou kartou hra půjde velice dobře. Postupně se dostáváme k samotnému závěru recenze, ale ještě bych se rád zmínil a zvukové kulise. Vybraná hudba je na můj vkus velmi dobrá, ale bohužel moc nejsou slyšet motory starších aut a nezlepší se to ani s vypnutím hudby.

        Když to na závěr shrnu, máme tu čest s asi nejlepším dílem série NFS, která se může pyšnit pestrým vozovým parkem, špičkovou grafikou a přiměřenou hardwarovou náročností. Také počet tratí (9+5 okruhů) jistě potěší a výše uvedené módy patří ke špičce v daném oboru. Nelíbí se mi ale zvuk motorů a také trošku nevychytaná jízda po silnici. Tuto hru ale všem doporučuji, protože její koupí určitě neprodělají.

Zpět
PRODEJ A VÝMĚNA AUTOGRAMŮ a ostatní