Jezdci Red Bullu neměli v Británii soupeře. |
|
Sebastian Vettel získal s přehledem třetí vítězství v kariéře a druhé v sezoně. Spolu s Webberem získali druhý double sezony pro tým Red Bull, který podobně triumfoval v letošní Číně.
Závod jsme sledovali v on-line reportáži ZDE |
Jedenadvacetiletý německý pilot byl nejrychlejší v kvalifikaci a nedal nikomu šanci ani v závodě. Vedl od startu až do cíle.
Šedesát kol absolvoval Vettel průměrnou rychlostí přes 223 km/h a zvládl Grand Prix v rekordním čase pod hodinu a 23 minut, čímž vylepšil dosud nejlepší výkon Juana Pabla Montoyi z roku 2005. Rubens Barrichello na něj ztrácel v průměru vteřinu na kolo.
Jediným jezdcem, který mu mohl rychlostně konkurovat, byl jeho týmový kolega Mark Webber. Ale Australana v rozhodujícím kvalifikačním kole zbrzdil Kimi Räikkönen a v prvním úseku závodu visel za pomalým Barrichellem z týmu BrawnGP. Tím umožnil Vettelovi získat si rozhodující náskok.
Navzdory častým návštěvám na stupních vítězů tak Webber na své premiérové vítězství stále čeká.
Tým BrawnGP měl v Silverstonu problémy se zahřátím pneumatik. Na studeném Silverstonu byl než Button lepší Rubens Barrichello, který uhájil třetí místo v cíli.
Lídr šampionátu Jenson Button se trápil. Několikrát během závodu se lehkým kličkováním pokoušel dostat do pneumatik teplotu, ale po pokaženém startu a pádu na desátou příčku se zvládl probojovat pouze na šesté místo. Podruhé v sezoně nevyhrál a poprvé chyběl na stupních vítězů.
Přesto britský jezdec dál jasně vede v celkovém pořadí. Na týmového kolegu Barrichella má náskok 23 bodů, na třetího Vettela 25.
Domácím fanouškům neudělal radost ani obhájce prvenství a mistr světa Lewis Hamilton. Po nejhorším kvalifikačním výsledku v kariéře (19.) skončil jezdec McLarenu šestnáctý. Předvedl sice několik zajímavých soubojů, ale také výlet mimo trať, kdy vyjel na trávu a na kluzkém povrchu nezvládl řízení.
Dalším závodem mistrovství světa bude Velká cena Německa, která se na Nürburgringu jede za 3 týdny.
Red Bull - jasný suverén
Rakouský tým přivezl do Británie nové díly, které měly zvýšit aerodynamický přítlak monopostu. Určitě se to podařilo, ale v Silverstonu by Vettel s Webberem dominovali i se starším modelem vozu.
Jak se ukázalo už letos v Číně, jakmile není asfalt rozpálen přes třicet stupňů, mají vozy BrawnGP problémy se zahřátím pneumatik, zatímco red bully jedou jako z praku. Vettel ovládl oba páteční tréninky i kvalifikaci a v závodě byl k neporažení. Mark Webber nebyl o nic pomalejší, ale souhrou okolností stačil zase jednou jen na druhé místo.
Německý mladík vyrazil bezchybně z pole position a na první místo pustil jen jednou Webbera. To bylo při druhém dotankování, ale jen než Australan zajel k mechanikům také. Nejrychlejší kolo zajel ještě před první výměnou pneumatik - v průběhu prvních kol si získal takový náskok, že ve zbytku závodu mohl šetřit auto i motor.
Mark Webber byl po sobotní kvalifikaci hodně rozlobený - stěžoval si, že ho Kimi Räikkönen zblokoval a znemožnil mu tak zajel ideální letmé kolo. Musel tak startovat za Barrichellem, a protože ho na startu nedokázal předjet, Brazilec ho brzdil až do dvacátého kola. To znamenalo jediné - konec nadějí na vítězství.
Příští závody ukáží, zda dokáže rakouský tým porážet BrawnGP trvale. Pokud ano, Buttonův titul je v nebezpečí. Vettel ztrácí devět závodů před koncem sezony 25 bodů. To není ztráta, která by nemohla být překonána.
BrawnGP - trápící se Button
Konstatování, že vozy BrawnGP měly problémy se zahřátím pneumatik, není tak zcela přesné. Problémy se zahříváním obutí měl Jenson Button. Jeho plynulý a čistý styl jízdy a jemu odpovídající nastavení byly tentokrát ke škodě. Button zoufale kličkující po dráze, aby dostal do gum více teploty, byl jedním z nejtypičtějších obrázků nedělního závodu.
Naopak Barrichello, který jezdí za neustálého vyrovnávání přetáčivého smyku, potíže neměl. Třetí místo se mu nepodařilo vybojovat kolikrát ani tehdy, když jeho týmový kolega Button suverénně kroužil vpředu.
Na jeho umístění bylo možné vsadit hned po startu, Bylo otázkou času, kdy se před něj evidentně rychlejší Webber posune. Naopak Rosberg, Nakadžima nebo Räikkönen za ním byli výkonnostně příliš daleko. V posledním úseku Barrichello poodjel pronásledovatelům, jak potřeboval.
Button si vybral doma v Anglii nejsmolnější závod sezony. Pokazil kvalifikaci a na startu se propadl o tři místa. Začínal jako devátý, a protože předjíždění není se současnými monoposty formule 1 příliš reálné, posouval se vpřed pouze při zastávkách v boxech. Při prvních to bylo před Nakadžimu, při druhých před Räikkönena a Trulliho.
Velká cena Británie sice nepatřila mezi nejzajímavější závody, ale ukázalo, že letošní šampionát ještě nemusí být rozhodnutý, jak se zdálo před pár dny. Button ještě nemá nic jistého.
Ferrari - třetí nejlepší
Jak se potvrdilo už v předchozích dvou závodech, Ferrari je zpět. Sice to zatím není na stupně vítězů, ale Toyota nebo Williams, tedy týmy, které měly ještě v dubnu o třídu lepší vozy, už nejsou o nic lepší.
V Silverstonu měl každý jezdec Ferrari silné i slabé chvilky. V sobotu to byl Kimi Räikkönen, který se kvalifikoval jako devátý. O den později pak oslnil úžasným startem, kdy se vnějškem protáhl na pátou příčku. To bylo však z jeho strany vše. Ve zbytku průběhu závodu se jen propadal. Šli před něj Rosberg, Button, Massa a překvapivě i Trulli. Sedmé místo není tím, čím se bude finský pilot chlubit.
Felipe Massa se kvalifikoval jako jedenáctý, ale do závodu nastoupil s plnou nádrží a tankoval jako poslední. Proto byl ve 25. kole na skvělém pátém místě. Při druhých zastávkách si ještě polepšil a postoupil před Rosberga. Čtvrté místo bylo v Silverstonu pro Ferrari maximem.
Ačkoliv to zatím v pořadí Poháru konstruktérů není vidět, v Maranellu se staví třetí nejlepší formule 1 letošní sezony. Ale k Red Bullu a Brawnu je zatím hodně daleko.
Williams - stálá výkonnost
Britský tým, který je spolu s Force India jediným, kdo se nepřipojil k rebelům a přihlásil se i do příštího ročníku F1, si udržuje stálou vysokou výkonnost. V některých závodech letošní sezoně sice Rosberg nedokázal potvrdit tréninkovou rychlost i v závodě, ale od Monaka se mu daří.
Německý pilot bodoval potřetí za sebou. Tentokrát sice prohrál v kvalifikaci s týmovou dvojkou Nakadžimou, ale jen kvůli tomu, že měl v nádrži mnohem víc paliva. To se mu však v závodě vyplatilo. Po úvodních zastávkách poskočil hned za vedoucí trojici Vettel, Webber, Barrichello.
ve střední pasáži závodu se za zadní křídlo Rosbergova Williamsu dotáhl Massa s Ferrari. Brazilec tankoval o dva okruhy později a to mu stačilo, aby se posunul před Williams. Ale ani s pátým místem nebyl Rosberg nespokojen.
Zato jeho týmový kolega Nakadžima byl po závodě nešťastný. Po startu kroužil na čtvrté pozici, do cíle stihl vypadnout z první desítky. Při každém zastavení u mechaniků se propadl o několik míst. Nakonec ho porazil i outsider Fisichella s vozem Force India.
McLaren - horší než se zdálo
Před závodem v Silverstonu mistr světa Hamilton prohlásil, že nejlepší by bylo odstavit letošní monopost McLarenu stranou a postavit zbrusu nový stroj. Ani příval nových dílů ho prý nedokáže zrychlit tak, aby byl konkurenceschopný. A podle průběhu Velké ceny Británie měl pravdu.
To se potvrdilo už v sobotu. K nejhoršímu kvalifikačnímu výsledku kariéry mu sice "pomohla" nehoda Sutila, kvůli které musel zrušit letmé kolo, ale ani tak by na body neměl. Jeho týmový kolega Kovalainen podobný problém neměl, přesto startoval až třináctý.
Hamiltonovi se povedl start a prodral se na 14. místo. To ale bylo vše, do cíle si už nepolepšil. Naopak, propadl se na šestnáctou příčku. Piquetovi nebo jezdcům BMW-Sauberu rychlostně stačil, ale 15 kol před cílem vjel na trávu, dostal smyk a propadl se. To byl jediný moment závodu, kdy stál úřadující mistr světa za povšimnutí.
Heikki Kovalainen předváděl svůj tradiční sestup celým startovním polem, ale ani ten nedokončil. Ve 34. kole zmateně zakličkoval při brzdění do zatáčky, zezadu do něj vrazil Bourdais s vozem Toro Rosso a zničil mu levou zadní pneumatiku. Ani po zastávce v boxech a výměně gumy nefungovalo auto, jak by mělo a Fin musel odstoupit.
Po odchodu Rona Dennise spadl tým McLaren do hluboké krize, která podle všeho zdaleka nekončí. Dostat se do konce sezony alespoň na body bude pro Hamiltona a Kovalainena nesmírně těžké.
Výsledky Velké ceny Británie:
POŘADÍ | JMÉNO | NÁRODNOST | TÝM | ČAS |
1. | Sebastian Vettel | Německo | Red Bull | 1h22:49,328 |
2. | Mark Webber | Austrálie | Red Bull | +15,188 |
3. | Rubens Barrichello | Brazílie | Brawn GP | +41,175 |
4. | Felipe Massa | Brazílie | Ferrari | +45,043 |
5. | Nico Rosberg | Německo | Williams | +45,951 |
6. | Jenson Button | Velká Británie | Brawn GP | +45,285 |
7. | Jarno Trulli | Itálie | Toyota | +1:08,307 |
8. | Kimi Räikkönen | Finsko | Ferrari | +1:09,622 |
9. | Timo Glock | Německo | Toyota | +1:09,823 |
10. | Giancarlo Fisichella | Itálie | Force India | +1:11,522 |
11. | Kazuki Nakadžima | Japonsko | Williams | +1:14,023 |
12. | Nelson Piquet | Brazílie | Renault | +1 kolo |
13. | Robert Kubica | Polsko | BMW Sauber | +1 kolo |
14. | Fernando Alonso | Španělsko | Renault | +1 kolo |
15. | Nick Heidfeld | Německo | BMW Sauber | +1 kolo |
16. | Lewis Hamilton | Velká Británie | McLaren | +1 kolo |
17. | Adrian Sutil | Německo | Force India | +1 kolo |
18. | Sébastien Buemi | Švýcarsko | Toro Rosso | +1 kolo |
19. | Sebastién Bourdais | Francie | Toro Rosso | +35 kol |
20. | Heikki Kovalainen | Finsko | McLaren |
+36 kol |
Pořadí mistrovství světa jezdců:
POŘADÍ | JMÉNO | STÁT | TÝM | BODY |
1 | Jenson Button | Velká Británie | Brawn GP | 64 |
2 | Rubens Barrichello | Brazílie | Brawn GP | 41 |
3 | Sebastian Vettel | Německo | Red Bull | 39 |
4 | Mark Webber | Austrálie | Red Bull | 35,5 |
5 | Jarno Trulli | Itálie | Toyota | 21,5 |
6 | Felipe Massa | Brazílie | Ferrari | 16 |
7 | Nico Rosberg | Německo | Williams | 15,5 |
8 | Timo Glock | Německo | Toyota | 13 |
9 | Fernando Alonso | Španělsko | Renault | 11 |
10 | Kimi Räikkönen | Finsko | Ferrari | 10 |
11 | Lewis Hamilton | Velká Británie | McLaren | 9 |
12 | Nick Heidfeld | Německo | BMW Sauber | 6 |
13 | Heikki Kovalainen | Finsko | McLaren | 4 |
14 | Sébastien Buemi | Švýcarsko | Toro Rosso | 3 |
15 | Robert Kubica | Polsko | BMW Sauber | 2 |
16 | Sebastién Bourdais | Francie | Toro Rosso | 2 |
Pořadí Poháru konstruktérů:
POŘADÍ | JMÉNO | STÁT | BODY |
1 | Brawn GP | Velká Británie | 105 |
2 | Red Bull | Rakousko | 74,5 |
3 | Toyota | Japonsko | 34,5 |
4 | Ferrari | Itálie | 26 |
5 | Williams | Velká Británie | 15,5 |
6 | McLaren | Velká Británie | 13 |
7 | Renault | Francie | 11 |
8 | BMW Sauber | Německo | 8 |
9 | Toro Rosso | Itálie | 5 |