Jenson Button z Brawn GP se raduje z vítězství při VC Španělska |
|
Brawn GP si připsal druhý double sezony. Stejně jako v Austrálii neměl konkurenci a jeho piloti si to rozdali jen mezi sebou.
Na startu proklouzl do vedení ze třetího místa Barrichello, ale zvolil si strategii tří zastávek v boxech, což ho stálo vítězství. Brit Button tankoval jen dvakrát.
Mark Webber kroužil po většinu závodu až jako pátý, ale pozdní závěrečná výměna pneumatik mu pomohla před týmového kolegu Vettela, který ztratil moře času za Massou s mírně pomalejším Ferrari.
Stáj z Maranella se v Evropě objevila s lepším autem, než s kterým prohrávala závod za závodem v úvodu sezony v zámoří, jenže doplatila na letos tradiční nespolehlivost - Räikkönena vyřadil porucha v polovině závodu, Massa dostal do nádrže při posledním dotankování málo paliva, musel ho před cílem šetřit a spadl ze čtvrtého na šesté místo.
Vettel mluvil před startem o vítězství, ale na startu spadl za Barrichella i Massu, který mu pokazil závod. Ferrari má systém KERS, který dovoluje zrychlení na rovince, takže předjíždění je téměř nemožné. Vettel byl po celý závod jasně rychlejší, ale dopředu nemohl. Massu předjel až těsně před cílem, když Brazilec začal šetřit palivo a snížil otáčky motoru.
Z pátého místa se radoval domácí jezdec Fernando Alonso, což bylo pro Renault maximum. Jejich auto má stěží na první desítku. Za šestým Massou bodovali také Heidfeld z BMW-Sauberu a Rosberg z Williamsu.
Kvůli nehodě ve druhé zatáčce po startu projelo cílem pouze čtrnáct jezdců. Trulli se vyhýbal soupeři, musel vyjet z dráhy a dostal smyk. Narazil do něj Sutil z Force India, za nimi se srazila dvojice týmu Toro Rosso. Propadl se i mistr světa Hamilton, který se musel nehodě vyhýbat a na body se už nedostal. Na trať musel safety car.
Dalším podnikem seriálu formule 1 je Velká cena Monaka, která se jede za čtrnáct dní.
Brawn GP - mise splněna
Nejlepší tým letošní sezony svůj monopost během prvních závodů neměnil, nové díly chystal až do Evropy a po Velké ceně Španělska může hlásit: mise splněna. Výkonnostní náskok před pronásledovateli udržen. Button vyhrál po kvalifikaci i závod, Barrichello mu zdárně sekundoval.
Nejstarší a nejzkušenější jezdec seriálu formule 1 byl v Barceloně rychlý. Chvílemi rychlejší než Button, vždyť nejlepší kolo závodu zajel právě on. Týmového kolegu porazil rovněž na startu a sám se v cíli divil, jak je možné, že nakonec prohrál.
Strategie tří zastávek u mechaniků určitě nebyla lepší než dvě Buttonova zastavení a v kombinaci se třetím nepovedeným úsekem, kdy ztrácel na týmového kolegu jednu desetinu za druhou, to pro Barrichella znamenalo, že ani v oblíbené Barceloně se nedočkává dalšího vítězství kariéry. Naposledy se radoval v roce 2004 v Číně.
Barrichello jednoduše propásl další šanci a povolil devětadvacetiletému Britovi čtvrtý triumf v sezoně. Button po pomalém začátku exceloval a opět prokázal, že s přibývajícími koly Velké ceny se projeví jeho skvělá fyzická kondice a na snaživým týmovém kolegovi získává.
Brawn GP zatím stále marně hledá soupeře. Při velké ceně Monaka za čtrnáct dní se ukáže, zda bude skvělý monopost BGP 01 fungovat i na atypickém okruhu na březích středozemního moře. Tam by Button konečně potřeboval zabrat i na startu a zbavit se tak své jediné letošní slabiny.
Red Bull - nejlepší ze zbytku
Stáji Red Bull chybí k brawnům jen malý kousek, zato před dalšími týmy má náskok poměrně značný. Letošní stroj Adriana Neweyho je zatím jasnou dvojkou sezony 2009.
Jeho skvělých vlastností tentokrát nemohl naplno využít Sebastian Vettel. V kvalifikaci sice splnil úkol a startoval ze druhé pozice, ze startovního roštu však nevyrazil zrovna nejlépe a uvízl za Felipem Massou. Jeho Ferrari sice od posledního podniku zrychlilo, ale ne natolik, aby stačilo vozům Red Bullu.
Jenže k tomu, aby Massa udržel nešťastného mladíka za sebou, to stačilo. Němec se mohl snažit, jak chtěl, systém KERS v Massově Ferrari spolehlivě při každém průjezdu rovinkou zajistil, aby se před něj Vettel nedostal. Od startu a skoro až do cíle.
Není pochyb o tom, že by Vettel Massu neporazil, kdyby ve stáji Ferrari opět nepobíhali po garáži motorističtí šotci. Ti tentokrát způsobili, že při poslední zastávce dostal Massa do nádrže méně paliva, než bylo potřeba. Proto musel zpomalit, a proto se Vettel posunul na čtvrtou příčku.
Jeho týmový kolega Mark Webber totiž využil červené zdi před Vettelem a naplánoval poslední dotankování na co možná nejpozdější termín. Šestnáct kol před cílem naposledy měnil pneumatiky a to mu stačilo na posun před dvojici kohoutů.
Red Bull může jen litovat, že Mezinárodní automobilová federace FIA povolila dvoupatrové difuzory. V opačném případě by byl jasně nejlepším týmem letošní formule 1.
Ferrari - rychlost je zpátky, spolehlivost nikoli
V posledním tréninku tým Ferrari potvrdil, že je zpět. Nový aerodynamický paket protlačil jeho monopost, navzdory zatížení kritizovaným systémem kERS, výkonnostně těsně za brawny a red bully. SKvělé! Jenže to ke stupňům vítězů nestačí.
Šance Kimiho Räikkönena skončily už v kvalifikaci. Když Fin zajel na měkkých gumách průměrné letmé kolo, osm desetin za Massou, spočítal si spolu se svým inženýrem, že jim to na postup do druhé části kvalifikace stačí. Jenže pár výrazných zlepšení v posledních vteřinách jim udělalo čáru přes rozpočet. V sobotu ve 14:20 vylezl Räikkönen z kokpitu a kvalifikace pro něj končila.
To Massa předvedl jinou jízdu. S poměrně plnou nádrží až do druhé řady na startu. A start měl ještě lepší. Poradil si s Vettelem a začínal jako třetí. V průběhu Velké ceny Španělska bylo jasně vidět, že ve formuli 1 je stále pár rychlejších aut než Ferrari. Jenže to jsou už jen čtyři.
McLareny, toyoty nebo williamsy nechalo Ferrari zdárně za sebou. Přesto Massa prohrál i s Alonsovým Renaultem. Jak k tomu došlo?
Při poslední zastávce bylo vše jasné - musí být doslova blesková, aby se Massa udržel před Vettelem. A to se povedlo, Brazilec prolétl boxovou uličkou jako blesk. Ale stala se chyba. Dostal do nádrže méně paliva, než by potřeboval.
Dvanáct kol před cílem to už věděl i on. Tým mu vysílačkou oznámil, že musí šetřit benzin, jinak nedojede do cíle. Šetřit palivo, když má na zadním křídle nalepeného Vettela v rychlejším autě? To nešlo.
Čtyři kola před cílem musel omezit otáčky motoru a na plyn šlapat jen zlehka. Vettel šel vpřed, o něco později Alonso a jen tak tak, že uhájil šestou příčku před Heidfeldem. Propočty jeho týmu byly přesné - benzin mu došel párset metrů po průjezdu cílovou fotobuňkou.
Renault - lepší to být nemohlo
Také Renault představil v Barceloně nové aerodynamické prvky, ale jejich vliv na výkon nebyl zdaleka tak masivní, jako tomu bylo například u Ferrari. Jenže Fernando Alonso dokázal zase jednou vytěžit z minima maximum.
V kvalifikaci stačil pouze na osmé místo, což pro něj bylo, i vzhledem k množství benzinu v nádrži, zklamáním. V závodě jel celou dobu na hraně a hlavně spolehlivě. Obě zastávky v boxech proběhly podle předpokladů, a díky pozdní druhé se posunul na šestou příčku. Závěrečný benzinový kolaps Ferrari mu pomohl na pátou.
Nelson Piquet, stejně jako letos pokaždé, na body neměl. Ale abychom k němu nebyli nespravedliví - v kvalifikaci ztratil na Alonsa jen minimálně a v závodě jel spolehlivě - udržel dvanáctou příčku.
Renault nutně potřebuje zrychlit - francouzská automobilka vážně zvažuje odchod z formule 1 a přesvědčit by ji mohla jen vítězství. Jenže k těm má zatím stáj Flavia Briatoreho hodně daleko.
BMW-Sauber - zlepšení nestačilo
Německo-švýcarská stáj přestavěla svoje letošní auto stejně důkladně jako Ferrari, její auta určitě zrychlila, možná stejně jako rudé vozy, jenže z pozice druhého nejpomalejšího týmu asi není možné vyletět hned na vrchol.
V sobotní kvalifikaci byl o něco lepší Kubica, který startoval s plnou nádrží z desáté příčky. Možná byla ale až moc plná - propadl se na 12. místo. Naopak podobně natankovaný Heidfeld vylétl v první zatáčce z třináctého na deváté místo.
Zkušený Němec si držel pozici, zvládl souboj s Hamiltonem, který útočil zezadu a v první polovině závodu byl hodně nepříjemný, a nakonec se před cílem posunul i před Nico Rosberga z týmu Williams.
Tým BMW-Sauber se po loňské skvělé sezoně propadl do slabšího průměru, ale těšit ho může, že někteří jsou na tom podobně, jiní ještě hůř...
POŘADÍ | JMÉNO | NÁRODNOST | TÝM | ČAS |
1. | Jenson Button | Velká Británie | Brawn GP | 1h37:19,202 |
2. | Rubens Barrichello | Brazílie | Brawn GP | +13,056 |
3. | Mark Webber | Austrálie | Red Bull | +13,924 |
4. | Sebastian Vettel | Německo | Red Bull | +18,941 |
5. | Fernando Alonso | Španělsko | Renault | +43,166 |
6. | Felipe Massa | Brazílie | Ferrari | +50,827 |
7. | Nick Heidfeld | Německo | BMW Sauber | +52,312 |
8. | Nico Rosberg | Německo | Williams | +1:05,211 |
9. | Lewis Hamilton | Velká Británie | McLaren | +1 kolo |
10. | Timo Glock | Německo | Toyota | +1 kolo |
11. | Robert Kubica | Polsko | BMW Sauber | +1 kolo |
12. | Nelson Piquet | Brazílie | Renault | +1 kolo |
13. | Kazuki Nakadžima | Japonsko | Williams | +1 kolo |
14. | Giancarlo Fisichella | Itálie | Force India | +1 kolo |
15. | Kimi Räikkönen | Finsko | Ferrari | +48 kol |
16. | Heikki Kovalainen | Finsko | McLaren | +58 kol |
17. | Jarno Trulli | Itálie | Toyota | +65 kol |
18. | Sébastien Buemi | Švýcarsko | Toro Rosso | +65 kol |
19. | Sebastién Bourdais | Francie | Toro Rosso | +65 kol |
20. | Adrian Sutil | Německo | Force India | +65 kol |
Nejrychlejší kolo: Rubens Barrichello - 1:22,762
Pořadí šampionátu jezdců:
POŘADÍ | JMÉNO | STÁT | TÝM | BODY |
1 | Jenson Button | Velká Británie | Brawn GP | 41 |
2 | Rubens Barrichello | Brazílie | Brawn GP | 27 |
3 | Sebastian Vettel | Německo | Red Bull | 23 |
4 | Mark Webber | Austrálie | Red Bull | 15,5 |
5 | Jarno Trulli | Itálie | Toyota | 14,5 |
6 | Timo Glock | Německo | Toyota | 12 |
7 | Lewis Hamilton | Velká Británie | McLaren | 9 |
8 | Fernando Alonso | Španělsko | Renault | 9 |
9 | Nick Heidfeld | Německo | BMW Sauber | 6 |
10 | Nico Rosberg | Německo | Williams | 4,5 |
11 | Heikki Kovalainen | Finsko | McLaren | 4 |
12 | Felipe Massa | Brazílie | Ferrari | 3 |
13 | Kimi Räikkönen | Finsko | Ferrari | 3 |
14 | Sébastien Buemi | Švýcarsko | Toro Rosso | 3 |
15 | Sebastién Bourdais | Francie | Toro Rosso | 1 |
Pořadí Poháru konstruktérů:
POŘADÍ | JMÉNO | STÁT | BODY |
1 | Brawn GP | Velká Británie | 68 |
2 | Red Bull | Rakousko | 38,5 |
3 | Toyota | Japonsko | 26,5 |
4 | McLaren | Velká Británie | 13 |
5 | Renault | Francie | 9 |
6 | Ferrari | Itálie | 6 |
7 | BMW Sauber | Německo | 6 |
8 | Williams | Velká Británie | 4,5 |
9 | Toro Rosso | Itálie | 4 |